16/06/2015

بَرَ وَٺا، ٿَرَ وَٺا، وَٺِيُون تَرايُون



بَرَ وَٺا، ٿَرَ وَٺا، وَٺِيُون تَرايُون
پِرِهَه جو پَٽَنِ تَي، ڪَنِ وِلَوڙا وايُون
مَکَڻُ ڀَرِينِ هَٿِڙا، سَنگَهارِيُون سايُون
سارَي ڏُهَنِ سامُهِيُون، ٻَولَايُون رايُون
ٻانِهِيُون ۽ ٻايُون، پَکَي سُهَنِ پاهِجَي


سُرُ سارَنگُ

بَرَ = بيابان، ميدان
وَٺا = مِينهَن وسيا
ٿَرَ = واريءَ جي دڙن وارو علائقو - امرڪوٽ، مٺي، ڏيپلي، ننگر ۽ ڇاڇري تعلقي تي مشتمل علائقو
تَرَايُون = ڍورا، ماٿريون، هيٺاهيون
پِرِھَ = اَسُرَ ويل، باک ڦٽيءَ ويل، صبح
پَٽنِ = ميدانن
وِلَوڙا = ڏڌ ولوڙڻ
وَايُون = آواز، آلاپ، ڏڌ ولوڙڻ جا آواز
سَنگَهارِيُون = مارو عورتون، ڀاڳياڻيون
سَايُون = سُکِيُون ستابيون، آسوديون
سَامُهِيُون = سامهون بيٺل
ٻَولَايُون = مَينهُون، جن کي مٿي تي تلڪ هوندو آهي.
رَايُون = خاص رنگ ۽ وڏي اوهه واريون مينهون
ٻانِهِيُون = نوڪرياڻيون
ٻَايُون = رئيساڻيون، راڻيون
سُهَنِ = سُونهَنِ
پاهِجَي = پنهنجي

بيت جو پس منظر

~ ٿرن، برن ۽ تراين ۾ مينهن وسي پيا آهن.
~ اَسُرَ ويل ڏڌ ولوڙڻ جا آواز پيا اچن.
~ ڀاڳياڻيون آسوديون ٿيون آهن، سندن هٿن ۾ مکڻ جا چاڻا آهن.
~ گهڻي کير وارين مَينهُنِ کي واري واري سان پيون ڏهن.
~ ٻانِهيُون توڙي سانئڻيون پکن ۾ پيون سُونهَنِ.

سمجهاڻي

ڀٽائيءَ جو هي بيت ٿر ۾ وسڪاري کان پوءِ جي ڊاڪيومينٽري فلم آهي جيڪا ماروئڙن جي آسودگيءَ جي نهايت شاندار عڪاسي ڪري ٿي. سُکي سنڌ جو پسمنظر پيش ڪيل آهي هن بيت ۾.
ٿر وسي پيو آهي، برن، بيابانن ۽ ميدانن تي وسڪارا ٿيا آهن. ڍنڍون ڍورا، تل ترايون پاڻيءَ سان ٽمٽار ٿي ويون آهن. ميدانن ۽ چراگاهن تي گوڏي جيڏا گاهه ڦٽا آهن. مارو ۽ سندن مال خوشيءَ ۾ جهومي پيا هن. پرهه ڦٽيءَ ويل ڏڌ ولوڙڻ جا آواز پيا اچن. مارو عورتون ۽ ڀاڳياڻيون ولوڙي کان پوءِ ٻنهي هٿن سان چاڏيءَ مان مکڻ جا چاڻا پيون ڪڍن.
ڪي وري وڏي اوهه ۽ گهڻي کير وارين مَينهُنِ کي واري واري سان پيون ڏُهَنِ. اڄ وري خوشيون ۽ رونقون موٽي آيون آهن. ڀاڳياڻيون ۽ رئيساڻيون تہ ٽڙن پيون پر سندن نوڪرياڻين جي چهرن تي بہ مرڪون ڦهلجي ويون آهن.

چونڊ، تحقيق ۽ تشريح محترم مظفر منگي صاحب جي ٿورن سان سندس فيسبوڪ وال تان ورتل
____

"" بابت

رشيد سمون مشهور سنڌي فورم سنڌ سلامت جو باني ۽ منتظمِ اعليٰ آهي. پان هر وقت سنڌي ٻولي سنڌي ٻولي کي انٽرنيٽ تي عام ڪرڻ جي جستجو ۾ رهي ٿو..