09/09/2015

ٻَلَرِ لڳو ٻاڻُ، پَسو جوءِ جَرا ٿِيَي




ٻَلَرِ لڳو ٻاڻُ، پَسو جوءِ جَرا ٿِيَي
سا مُنڌَ مَرَي نه جِيَي، پَيئِي پَڇاڙَي پاڻُ
سَسُئِي سُورَنِ ساڻُ، سَنڀوڙِي سَيدُ چَي


سر سسئي آبري

پَلَرِ = ٻارڙي، معصومڙي، ابهم ( سسئي )
ٻاڻُ = تير
پَسو = ڏسو
جوءِ = زال
جَرا = رتيون، ذراذرا، ٽڪراٽڪرا، ڳڀاڳڀا
مُنڌَ = عورت ( سسئي)
پَڇاڙَي = پتوڙي
سنڀوڙِي = تيار ٿئي، تياري ڪري، سنڀري

بيت جو پس منظر

~ هن معصومڙيءَ کي عشق جو تير لڳو آهي، ڏسو هوءَ ڪيئن وڍجي ٽڪر ٿي پئي آهي.
~ هي عورت مري ۽ نہ وري جيئي ٿي، تہ بہ پاڻ پتوڙي ٿي.
~ سسئي سورن ۾ گهيريل آهي پر پنهونءَ جي ڳولا لاءِ تيار بيٺي آهي.

سمجهاڻي

ڀٽائي سسئيءَ جي عشقيہ داستان منجهان هڪ نئين دلير ۽ بهادر سورمي سسئي تخليق ڪئي. جنهن تي پنج سُر
لکيا اٿس. هيءَ سسئي سچي عاشقياڻي، بهادر ۽ همٿ جي علامت آهي. جيڪا اڪيلي عورت جبل جهاڳي، لڪ لتاڙي ٿي ۽ پهڻن کي پرزا ڪري اڳتي ڪاهيندي ٿي وڃي.
هن بيت ۾ ڀٽائي سسئيءَ کي معصومڙي ۽ ابهم ٻارڙي سڏيو آهي، جيڪا عشق جي تير لڳڻ ڪري گهايل ٿي پئي آهي. گهايل سسئي نه مري ٿي ۽ نه وري جِي سگهي ٿي پر پنهونءَ جي ڳولا لاءِ هر پل تيار پئي ڏسجَي.
ڀٽائي هن بيت ذريعي اسان کي سيکاري ٿو ته عذاب، اذيتون، پيڙائون ۽ ڀوڳنائون سهندي به محبوبَ ۽ منزلن جي تلاش ڪندا رهو.

چونڊ، تحقيق ۽ تشريح محترم مظفر منگي صاحب جي ٿورن سان سندس فيسبوڪ وال تان ورتل
____

"" بابت

رشيد سمون مشهور سنڌي فورم سنڌ سلامت جو باني ۽ منتظمِ اعليٰ آهي. پان هر وقت سنڌي ٻولي سنڌي ٻولي کي انٽرنيٽ تي عام ڪرڻ جي جستجو ۾ رهي ٿو..